חיפושדלג על חיפוש

פרמה גורי בע"מ - עמוד הבית

פרמה גורי - חלק מהטבע שלך pharma guri - coming from nature
חיפושדלג על חיפוש
דלג על

הפרעת קשב וריכוז - מבט על טיפול עם פרחי באך - מאת מר רון גילעם

  הערה: בתקציר זה  המילה  "ילד" מתייחסת לכל מטופל או מטופלת הקשורים לנושא.

 

ההגדרה  של "הפרעת קשב וריכוז", הפכה למותג נפוץ מאד בשנים האחרונות, בעיקר כאשר המערכת החינוכית בתא המשפחתי,  המערכת  החברתית  והמערכת ההשכלתית, (שמשום מה, נקראת "מערכת החינוך"...),  כולן או מקצתן, לא מצאו כלים נאותים, כדי להתמודד עם ההתנהגות החריגה, המאפיינת  הגדרה זו. 

לצערי, הצורך  הראשוני  של המערכות הללו, הוא למגר את התופעה,  כדי שהילד "יהיה בסדר"  ולא יפריע  להרמוניה הסביבתית ...!

קשה לי להתחבר לדעה, שההפרעה היא תולדה של בעיה נוירולוגית בלבד. אינני מתעלם ממנה, אך נדמה לי, שהפריזו
 בהכללתה  הגורפת. בשנות החמישים והשישים של המאה שעברה, היו ילדים שובבים, חצופים, חולמניים ועצלנים.

ילדים כאלה  בחלקם הגדול,  יוגדרו בימינו, כבעיתיים  עם הפרעת קשב וריכוז.

מה קרה?  הילדים השתנו?  או שאולי  אנחנו השתנינו ?   ובעצם... מה לא השתנה?  והאם  השינויים  מחייבים  החמרה ביכולת  הקשב והריכוז?   הבה נבדוק את  "הרוחות הנושבות" בחיינו העכשוויים  בארץ ובעולם – האם אין בהן סממנים  מובהקים של הפרעות -   בקשב, בריכוז, ברוגע, במתינות, בחמלה, בסבלנות  ובסובלנות ???

          האם האמירות–  "חייב",  "מוכרח",  "צריך",  המנחות את חיינו, לא  קברו  תחתן את  המונחים -  "בוחר",  "אוהב",   
"רוצה" ?

אני מאמין שהוויה זו משפיעה גם עלינו, גם על הילד, גם על סביבת חייו וכמובן גם על התנהגותו. משיחותיי עם הורים, מורים, מטפלים ומטופלים, במהלך השנים  שאני מתעניין  בהפרעה זו, התברר לי, שבמקומות, במצבים  ובזמנים  מסוימים, הילד מתנהג  בסדר... הוא  קשוב, רגוע  ומרוכז.

אם אכן כך הדבר,  מה קרה לבעיה  הנוירולוגית ? האם לפתע היא נעלמה ? או שאולי תובנות כגון: "חנוך לנער על פי דרכו"...  "כל אחד, הוא אחד יחיד ומיוחד"... ו"ילד מועסק לא מעסיק",    אכן מיושמות במצבים אלה כראוי ! ?
אני ממשיך  לחפש פתרונים במישורים נוספים, שבמהלכם   שאלתי את עצמי – מה יכולה להיות  הסיבה שהילד "יבחר" לפעול בדרכים חריגות, של הפרעת קשב וריכוז? 
בחיפושי מצאתי, שחוויה מסוימת, אותה חווה הילד בעבר, חווה בהווה, ו/או מדמיין לעתיד והפרשנויות  שהוא  נותן  לעצמו    בהקשר לחוויה  זו,   יוצרות   אצלו  ועבורו מציאות  אמיתית
!
מציאות זו מאיימת  (!)  עליו  ב"מישורי הקיום" שלו ולכן הוא  "בוחר" את  הפרעת הקשב והריכוז, (ולא רק אותה...), ככלי מלחמה , או ככלי התגוננות, שייתן לו את האפשרות, לשרוד את  האיום, או  להרוויח ממנו רווח סמוי כלשהו.
כדי לפתח  אצל  הילד את היכולות  ואת הכלים  להתמודדות  עם מצבו, להרגיע את האיום  ולהסכים לוותר על הרווח הסמוי,  אני מציע לכוון  את  "סביבת  חייו  של  הילד",   ואת הילד עצמו, לבדיקת החוויה באור אחר ובהתאם לכך, לשנות  את הפרשנות  שלו כלפיה, או בשפה אחרת –"להפוך  את   הלימון    ללימונדה"...!

בעזרת  חיזוקם  של  "מישורי הקיום",  המכילים  שישה ערכים  עיקריים:  ערך עצמי  -  דימוי  עצמי  -  וכבוד עצמי
(ההיפך מבושה) - במשולש אחד  ו"חוויות   ה-ק.ש.ר.",  כלומר  ראשי התיבות של  ההרגשות - "
קיים"  -  "שייך"  - "רצוי"   במשולש השני,  ניצור שני  משולשים המהווים יחדיו תבנית של "מגן דוד",  הבונה לדעתי, את  הבסיס  לאיזונו ולעוצמתו של כל אדם.

 


טיפול בהפרעות קשב וריכוז עם פרחי באך

 

 

ברצוני להדגיש במיוחד  את ההגדרה    "סביבת  חייו  של  הילד".   הגדרה זו מכוונת    בעיקר  להוריו 

ולכל מי שהם משמעותיים  עבורו במהלך חייו.  מכאן  שהטיפול  המערכתי,  הכרחי להתאמת הסביבה לאופיו ולמצבו
של הילד ולהתאמת הילד לסביבתו,  כמו גם לשינוי הגישה של ההורים.בעזרת  כישורינו הטיפוליים ובעזרת  תורתו ותמציותיו  של  דר'  באך, נדריך וננחה את המערכת לשיתוף פעולה ולהזנת הילד בהסברים, בהתחשבות, בעידוד, בתמיכה, בהכוונה, בגבולות, בזכויות, בחובות, בשיתוף,  בהערכה, בהתנסויות,  בביטחון, בשמחה, בדוגמה אישית,  ובהרבה    הרבה    סבלנות,   חום     ואהבה !!!

 

          רון גילעם- יועץ, מטפל ומרצה בכיר לפרחי באך במכללת רידמן ובמכללת וינגייט
מנהל הפורום של פרחי באך באתר
פרמה גורי, טל:03-9675441, 052-3476900


 

יצירת קשרדלג על יצירת קשר

יצירת קשר

*
*
מין
* שדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה
*
checked
עבור לתוכן העמוד